O AJURVEDI

Ajurveda je del vedske znanosti in medicine, ki je stara 5000 let. Dobesedni prevod pomeni “znanost o dolgoživosti.” Je integralna duhovna znanost, ki predstavlja celovito razumevanje celotnega univerzuma: materije, uma in zavesti – transcendentalnega. Ajurveda obsega znanje iz zeliščne medicine in pripravkov iz njih, nutricionistike, razstrupljevalne metode (Panchakarma), joge, meditacije, kirurgije (Sushruta Samhita), psihologije, astrologije, kristaloterapije in terapije z barvami.

Njena doktrina poglavitno pozornost usmerja razlagi funkcionalnih sprememb, ki se odražajo na organskih motnjah. Gre za medicinsko metafizično zdravilno vedo, ki so jo razvili rišiji, indijski modreci in zdravilci. Po kolonialni osamosvojitvi leta 1948, je ajurveda ponovno v razcvetu. Tako v Indiji, kot v zahodnem svetu. Ajurveda ima bogato tradicijo, ki se prilagaja različnim časom, kulturam in podnebjem.

Ajurvedska medicina vključuje kirurške posege, ki jih je izvajal zdravilec Sushrut 800 pr.n.št. Opisane so v delu Sushruta Shamita. Izvajali so kisrurše posege možganov, operacije sive mrene, plastično kirurgijo in druge operacije. Sushrut je izumil 120 kirurških pripomočkov za omenjene posege. Sushruta Shamita je prevedena v številne jezike. V nemščino, latinščino, arabščino in je velikega pomena za razvoj moderne medicine in kirurgije.

Cilj Ajurvede

Cilj ajurvede je “popolno zadovoljstvo”: na fizičnem, psihičnem in duhovnem nivoju. Ajuveda ne odstranjuje zgolj simptomov, temveč odpravlja  vzroke za nastale bolezni, ki se imenujejo neravnovesja.  Deluje celostno in zajema telsno, duševno in duhovno raven bivanja. Zdravljenje zajema uravnotežanje teh treh stebrov z:

  1. Razstrupljanajem telesa – “Panchakarma”,
  2. Uravnoteženo prehrano,
  3. Zdravljenjem in maziljenjem z različnimi olji,
  4. Zdravljenjem z zelišči in njihovimi mešanicami,
  5. Zdravljenjem z basmami,
  6. Zdravljenjem z adaptogeni,
  7. Zdravljenjem s kristali in barvami,
  8. Meditacijo,
  9. Jogo – asanami,
  10. Pranajamo,
  11. Astrologijo – “Jyotish”,
  12. Urejanjem bivališča – “Vastu Shastra.”

S pravilnim uravnotežanjem vseh energij (principov) – ki se imenjujejo doshe (Vata, Pitta, Kapha), se fizično in psihično neravnovesje izrazito izboljšaja. To je osnova Ajurvedske metodologije.

Dhanvantari (sanskrt: धन्वन्तरि) je v hinduizmu zdravnik ali dev - Bog. Velja za avatarja - inkarnacijo Višnuja. V Puranah je omenjen kot bog Ajurvede. V spodnji desni roki drži lonček z nektarjem Armite, v spodnji levi roki pijavko (Jalauka), v zgornjih dveh rokah pa čakro in školjko (Shankha).

Dhanvantari (sanskrt: धन्वन्तरि) je v hinduizmu zdravnik ali dev – Bog. Velja za avatarja – inkarnacijo Višnuja. V Puranah je omenjen kot bog Ajurvede. V spodnji desni roki drži lonček z nektarjem Armite, v spodnji levi roki pijavko (Jalauka), v zgornjih dveh rokah pa čakro in školjko (Shankha).

Prakruti in Vikruti

Stanje ob rojstvu imenjuemo Prakruti. Odvisen je od stanja naših staršev ob našem spočetju, od njihovega življenjskega sloga, stresa, prehranskih navad in genskega zapisa. Izurjen terapevt ga lahko določi z diagnostiko pulza.

Trenutno stanje pa se imenuje Vikruti. Ta je običajno porušen zaradi zunanjuih dejavnikov. Ko sta Prakruti in Vikruti uravnotežena v telesu vlada red, zdravje ali homeostaza. Vikruti nam sporoči, kje v telesu so neravnovesja.

Določi se s pregledom:

  1. Vitalni pregled se imenuje Nadi Pariksha” ali “Nadi Vigyan” – diagnoza pulza. Pulz je najbolj točna določitev posameznikove Prakruti in Vikruti. Tradicionalno je Nadi Pariksha ugotovljen z zaznavanjem utripa na treh mestih na radialni arteriji in ocenjevanjem doš s palpacijo utripa.
  2. Pregled jezika se imenuje “Jihva Pariksha” ali diagnoza jezika. Jezik je zemljevid notranjih presnovnih organov in je pokazatelj kako močen je prebaven ogenj – Agni. Obložen jezik kaže na strupe v določenem organu telesa. Linije, izbokline in razpoke so ravno tako znak telesnega neravnovesja.
  3. Preiskava oči se imenuje Netra Pariksha” in je zelo pomemben del pregleda. Oblika, velikost in barva oči nam povedo o neravnovesju povezanem z jetri. Meglene oči, rumene beločnice,  temni kolobarji pod očmi govorijo o neravnovesju ledvic, hormonov in jeter.
  4. Način govora se imenuje Shabda Pariksha”. Oseba z Vata neravnovesjem govori hitro in nepovezano, Pitta oseba govori kritičeno in ostro. Pri neravnovesju Kaphe bo oseba govorila počasi in monotono.
  5. Dotik se imenuje “Sparsha Pariksha”. Koža nam poda informacijo glede telesne temperature in vitalnosti telesa. Vatina koža je mrzla in suha, Pittina topla in Kaphina vlažna. Ugotovimo lahko tudi prisotnost limfnih vozlov, bezgavk in povečanih organov.
  6. Pregled urina Mutra Pariksha“. Pove nam stanje ledvic.
  7. Pregled blata Mala Pariksha”. Barva, vonj in konsistenca blata nam veliko pove o trenutnem stanju črevesja. Če je oseba kronično zaprta, kaže na Vata težave. Nagnjenost k driskam in plinom so težave povečane doše Pitta. Neredno odvajanje so problemi doše Kapha.

KAJ SO DOŠE?

Charaka Shamita, izvirno ajurvedsko besedilo navaja: “Nekdo mora obvladati razumevanje elementov, da bi lahko bil zdravnik.”

Zahodna znanost nas uči, da je vse v vesolju vključno z zemljo nastalo z velikim pokom, pri katerem so bili prisotni elementi: zrak, ogenj, prašni delci, voda in prostor. Tudi po ajurvedski filozofiji je celotno vesolje sestavljeno iz povezave petih elementov: etra (prostor), zraka, ognja, vode in zemlje (prašni delci). Teh pet elementov se združuje v tri osnovne energije ali funkcionalne principe, ki so prisotni v vsem in vsakem izmed nas.  Te principe, ki jih lahko imenujemo tudi energije so: Vata, Pitta, Kapha in jih imenujemo doše. Doša v sanskritu pomeni “napaka” ali “nečistoča”, vendar je ne prevajamo dobesedno.

Tri doše, Vata – Pitta – Kapha, upravljajo in uravnavajo umsko, telesno in duhovno stabilnost. Ohranjajo celovitost telesa, telesno zgradbo in umske procese. Usklajeno in uravnoteženo delovanje doš, vzdržuje življenje in ohranja trdno zdravje, njihovo neravnovesje pa povzroča telesne in duševne težave.

Razlikovanje ljudi po zunanjosti, osebnostnih potezah in bioloških odzivih so posledica prevlade ene ali dveh doš. Raznolikost doš je odgovorna za našo osnovno zgradbo in določa dovzetnost za različne bolezni, obliko v kateri se pojavljajo, telesno odpornost, osebnostne poteze in odziv na zdravljenje.

Večina ljudi je dvodošnih: Vata-Pitta, Pitta-Kapha, Vata-Kapha, tridošni se imenujejo Vata-Pitta-Kapha in enodošni z prevladujočo eno došo Vata, Pitta ali Kapha. Nihče ni popolnoma enodošna oseba.

DOŠA VATA (zrak, eter)

Glavna elementa doše Vata sta zrak in eter. Vata predstavlja princip gibanja. Odgovorna je za mežikanje, gibanje mišic, dihanje, utripanje srca, pretok krvi, celično gibanje in njihovo presnovo. Ko je v ravnovesju je fleksibilna, kreativna in ustvarjalna. Vata spi malo, ima intenzivne “premikajoče” sanje, rahel spanec in se ponoči večkrat zbuja. Vata je čustvena, intuitivna in subtilna, čeprav čustva najpogosteje skriva. Deluje s srčno koherenco (valovanjem srca). 2000 in več let nazaj so bili to zdravilci, jasnovidci in telepati. Ko je Vata izven ravnotežja na mentalnem nivoju jo zajame strah, postane anksiozna, depresivna in tesnobna. Njen sedež je v debelem črevesju. Vate imajo šibek prebavni ogenj – “Agni” in imajo precej težav z odvajanjem blata, saj jim prevladuje zrak, ki telo suši. Podvržene so tudi boleznim ledvic, ki so njena poddoša, v starosti pa artritisu in kostnim boleznim.

DOŠA PITTA (ogenj, voda)

Glavna elementa doše pitta sta ogenj in voda. Pitta je energija presnove, metablizna in trensformacije. Omogoča dobro prebavo, absorbcijo, asimilacijo in telesno temperaturo. Ko je Pitta v ravnotežju je razumevajoča učiteljica, pa vendar gospodovalna saj ima vedno prav. Prevladuje ji “logos”, obožuje znanost in številke, kar odgovarja njenemu intelektualnemu naboju. Ima izjemen spomin in je perfekcionistka. V nasprotju z Vato se ravno zaradi analitičnega uma težko poda na duhovno pot, saj mora vse detajlno razumeti in izkusiti. Ko pade iz ravnotežja na mantalnem niviju jo popade sovraštvo, jeza, ljubosumje, nestrpnost, ne zna sklepati kompromisev, ker ona vse ve in najbolje najbolje zna. Njen sedež je v tankem črevesju, kjer je absorbcija hrane. Pitte imajo zelo dobro prebavo, dober prebaven ogenj – “Agni” in so redko zaprte. Ko niso v ravnovesju so podvržene driskam. Dovzetna je za razna vnetja, predvsem v gastrointestinalnem traktu kot so gastritis, povečana kislina, slaba absorbcija hranil, podvržena je tudi glavobolom in migrenam. Lahko ima probleme tudi z jetri, ki so njena poddoša. Prav tako so vse kožne bolezni neravnovesje doše Pitta na telesnem nivoju.

DOŠA KAPHA (voda, zemlja)

Glavna elementa doše Kapha sta voda in zemlja. Princip Kaphe predstavlja energijo strukture in mazavosti. Omogoča gibljivost sklepov, vlažnost kože in močno vpliva na imunski sistem. Njena konstitucija je obilna in masivna, saj rade veliko in dobro jejo. Nima rada naporov, spi veliko in gibanje ni v njeni naravi. Raje počiva. Kadar je v ravnovesju je polna ljubezni, sočutja, odpuščanja in je poosebljena mirnost. Ko ni v ravnovesju na mentalnem nivoju je pohlepna, posesivna in navezana na materialne dobrine. Njen sedež je z želodcu – sončnem pletežu. Ko pade iz ravnotežja so prizadeti raspiratorni organi. Podvržena je pljučnicam, anginam, gripam in virozam. Ker je voda njen glavni element, je v neravnovesju prizadet limfni sistem, kar vodi v otekanje rok, nog in lahko tudi vitalnih organov.

Dokler so doše stabilne v svoji kvaliteti in kvantiteti, je psihofiziologija uravnotežena. V trenutku, ko pa se porušijo (zaradi zunanjih dejavnikov), negativno vplivajo na “dhatuje” (telesna tkiva) in doše postanejo – nečistoča. Če se ravnotežje ne vzpostavi pravočasno, se izrazi bolezen. Ta se ne razvije čez noč, ampak nastaja počasi, včasih celo v desetletjih. Ko pa so doše v ravnovesju smo zdravi.